Wycofanie odpoczynków tygodniowych regularnych – masowe kontrole w Unii i surowe kary

Służby skontrolowały 120 samochodów ciężarowych, z czego w 46 ujawniono jawne naruszenie przepisów. Na kierowców i firmy transportowe nałożono kary w łącznej wysokości 113 tys. euro. Służby niemieckie zapowiadają wzmożone kontrole w najbliższym czasie.

6989358238 98bfd79dfd qNa początku czerwca, w Belgii, przeprowadzono zmasowane kontrole pojazdów ciężarowych, które przebywały na parkingach wokół portu Zeebrugge. Działania kontrol19ne dotyczyły w szczególności odbioru odpoczynków tygodniowych regularnych (> 45h) w kabinach pojazdu. Już od 2006 r. odpoczynek tygodniowy w kabinie pojazdu jest nielegalny.

Ostatnio kwestia ta została również poruszona w propozycjach dotyczących tzw. Pakietu Drogowego, ogłoszonych 31 maja przez Komisję Europejską. Przedstawiciele organów unijnych zapowiadają, że przepisy mają zostać doprecyzowane w zakresie naruszeń odbioru odpoczynku regularnego tygodniowego przede wszystkim ze względu na brak ich egzekwowania przez niemal wszystkie kraje Unii Europejskiej.

Komisja Europejska w tzw. Pakiecie Drogowym zapowiedziała doprecyzowanie niektórych przepisów i zajęła jednoznaczne stanowisko twierdząc, że kierowca nie może odbierać odpoczynków powyżej 45 godzin w kabinie pojazdu. Planowane zmiany w przepisach mają w założeniu ułatwienie kontroli tego typu naruszeń. W niektórych krajach europejskich już po kilku dniach możemy zauważyć pierwsze efekty stanowiska KE. Z początkiem czerwca, służby kontrolne zaskoczyły kierowców przebywających w Belgii. Choć wcześniej informowano o surowych karach za odpoczynki tygodniowe odbierane w pojeździe, przypadki kontroli były sporadyczne. Należy tutaj podkreślić, że tego samego dnia, kiedy masowo skontrolowano kierowców w Belgii, w wielu krajach obowiązywał zakaz ruchu dla ciężarówek i wiele pojazdów nie mogło w ogóle wyjechać na drogi – komentuje Mateusz Włoch, ekspert firmy  INELO, która od kilku lat szkoli służby kontrolne w UE oraz jest doradcą Komisji Europejskiej.

Żadne z państw europejskich nie egzekwowało przepisów o odbiorze tygodniowych regularnych odpoczynków aż do 2015 r. W praktyce dopiero od dwóch lat spotykamy się z sankcjami za naruszenie tego przepisu – pierwszymi krajami, które opracowały i zastosowały przepisy o wysokości kar i przeprowadzaniu kontroli były Francja i Belgia. Za niedługo, do grona państw nakładających kary za tego typu naruszenia dołączą Niemcy. Nasi zachodni sąsiedzi już uchwalili ustawę, która pozwala wdrożyć sankcje za tego typu naruszenie. Obecnie trwają prace nad ustaleniem odpowiedniego sposobu kontroli i odpowiedniej kary do taryfikatora. Aktualnie trwają prace nad ustanowieniem odpowiedniej kary do taryfikatora oraz nad sposobem kontroli. Niemieckie służby zapowiadają, że pierwsze propozycje wysokości kar to 500 EUR dla kierowcy oraz 1500 EUR dla przedsiębiorcy.

Co ciekawe, obecnie kierowca nie musi posiadać żadnego potwierdzenia, że spał poza kabiną pojazdu. Dlatego też kary nakładane są tylko w przypadkach wykrycia naruszeń na tzw. „gorącym uczynku”. Dotychczas, przepis był martwy i przez długi czas przedsiębiorstwa transportowe nie respektowały tych regulacji, tym samym nie uwzględniając ich również przy planowaniu trasy. Istotne, by właściciele firm oraz zarządzający transportem stale weryfikowali swoją wiedzę, np. w trakcie specjalnych szkoleń. Okazuje się, że przy zachowaniu kilku prostych reguł da się zaplanować pracę w taki sposób, by kierowca nawet podczas trzytygodniowej trasy nie musiał odbierać 45-godzinnego odpoczynku – dodaje Mateusz Włoch.

 photocredit>>

Tags from the story
Written By

Dodaj komentarz